מונחים בסיסיים – דמנציה ותפקודים ניהוליים

ג'ורג' עמד באחד ממעברי הסופרמרקט רחב הידיים, נאחז בעגלה והביט סביבו. קקפוניה של צבעים, ריחות, צליליםמה הוא בעצם הלך להביא? הוא נשם עמוק ונזכר שהתכוון להכין את הפסטה הידועה שלו לארוחת הערב המשפחתית, אבל עכשיו הוא נתקע. איזה מרכיבים צריך? לאיזה מעבר הוא צריך ללכת? כבר שלושים שנה הוא מכין את אותו המתכון, ופתאום הוא לא בטוח. הוא שוטט במעברים שעה ארוכה וגרף לעגלתו מוצרים שקיווה שיעזרו לו להשלים את המשימה. החשבון היה מנופח מעט לטעמו, אבל אולי המחירים עלו. כשהגיע הביתה, הבין שהתעכב יותר מדי ומיהר מיד עם השקיות הכבדות למטבח. הוא הפשיל את שרווליו וניגש למלאכה.

כשבתו ונכדתו הגיעו, הן מצאו אותו על סף דמעות במטבח. הסירים עמדו ריקים על הכיריים. על השיש היו פזורים אינספור גבינות, ירקות, נקניקים, ממתקים ופחיות שתייה בערבוביה.

"אני לא מוצא את הפסטה…"

הכנת ארוחה לפי מתכון מוכר ואהוב נראית פשוטה מאוד למי שאינו מתמודד עם דמנציה. חלקנו עושים זאת כמעט מבלי לחשוב. בפועל, מדובר בפעילות מורכבת שמצריכה תפקודי חשיבה מתקדמים. אם תחשבו על זה רגע, כדי לעשות זאת עלינו: לתכנן מספר רב של פעולות מראש כדי לעמוד בזמנים, לשלוף מידע בזמן הנכון (למשל, אין צורך לקנות עוד גזר), להתעלם ממגוון המוצרים המסיח של הסופרמרקט, לארגן את המרכיבים במטבח, לעקוב אחר מתכון עם מספר שלבים, ולהשגיח שלא נשכח את התבשיל על האש עד שיהפוך לגוש פחם.

הקושי של ג'ורג' להכין את הארוחה נובע מליקוי בתפקודי חשיבה גבוהים, המכונים תפקודים ניהוליים. תפקודים ניהוליים הם מעין "נהג" שמכווין אותנו בפעילות היומיומית. הם כוללים יכולות חשובות כמו:

  • פתרון בעיות – מה לעשות אם אין לי את כל המרכיבים למה שתכננתי להכין בבית? מה עושים כשיש הפסקת חשמל? בלי היכולת לפרק את הבעיה ולבחון שלבים לפתרון, נשאר חסרי אונים ומבולבלים גם מול בעיה פשוטה לכאורה.
  • סדר וארגון – היכולת לארגן את הסביבה או מידע באופן יעיל וברור. למשל, להצליח לספר את מה שקרה לי היום לפי חלוקה לבוקר, צהריים וערב.
  • עיכוב תגובה – שליטה בדחפים, היכולת לעכב את התגובות ואת המחשבות שלנו כדי שנוכל להיות מרוכזים בפעילויות השונות ולהיות פחות מוסחים. למשל, לא לאכול את כל השוקולד בארון למרות שמתחשק, לשקוע במחשבות בזמן הרצאה או לעצור תנועה אינסטינקטיבית של היד לכיוון של סיר לוהט.
  • וויסות רגשי וויסות רגשי מאפשר לנו להגיב באופן פרופורציונלי ומותאם לסיטואציה, ולהרגיע את עצמנו. בהיעדרה, אי נוחות קלה יכולה לגרום לתחושת הצפה בלתי נסבלת.
  • ניהול ותחושת זמן – תכנון יעיל של סדר היום (בלי התנגשויות), הערכה של משך הזמן שפעולה תיקח, תשומת לב לזמן שחלף.
  • תכנון והצבת מטרות – למשל, אם החלטתי לנסוע לבקר את הנכדה שלי, מה אני צריכה לקחת איתי? איך אגיע? כמה זמן זה ייקח? למי צריך להודיע? מה צריך לעשות בבית לפני שיוצאים?
  • גמישות – היכולת להתאים את עצמנו לסיטואציה או דרישות משתנות. זו יכולת חשובה מאוד, שמאפשרת לנו להסתגל לשינויים התכופים בחיינו.

תפקודים אלו ועוד רבים אחרים מסייעים לאדם בכל גיל ובכל מצב בריאותי להתנהל באופן עצמאי. מכיוון שהם מסתמכים על תפקוד תקין של יכולות בסיסיות יותר כמו קשב וזיכרון, פעמים רבות נראה קשיים ניהוליים בקרב אנשים שמתמודדים עם דמנציה. כיוון שמדובר באוסף גדול של יכולות, אנשים עם ליקוי בתפקודים ניהוליים יכולים להראות מגוון רחב של התנהגויות: אימפולסיביים, נוקשים, חסרי יוזמה ופאסיביים, "אסטרונאוטים", שכחנים, לא מצליחים לסיים משימות או מתנהגים באופן בוטה.

בשלבים הראשונים של דמנציה פגיעה בתפקודים ניהוליים יכולה להקשות מאוד על חיים עצמאיים. כדי לשמר את עצמאותם ככל הניתן, אפשר לפנות לייעוץ מקצועי אצל מרפא בעיסוק או נוירופסיכולוגית כדי ללמוד אסטרטגיות וכלים לפיצוי על הקושי. למשל, ג'ורג' יוכל לתרגל עם מרפאה בעיסוק שימוש ברשימות עם פירוק לשלבים וסימון החלקים שכבר בוצעו. ניתן לשקול לוותר על ההצפה החושית של הביקור בסופרמרקט וללמוד להזמין משלוחים באתר האינטרנט בשקט של ביתו.

לצערנו, פגיעה בתפקודים ניהוליים היא חמקמקה. הן מתמודדים עם דמנציה והן בני משפחה מתקשים לשם את האצבע על השינוי, אך המצוקה והתסכול שנגרמים מירידה בתפקודים ניהוליים היא משמעותית. לא תמיד יש מודעות של המתמודדים למצבם. פגיעה בתפקודים ניהוליים יכולה להשפיע גם על היכולת לבקרה עצמית – או במילים אחרות, עצם היכולת להיות מודעים לירידה בתפקודי החשיבה של עצמנו. התמודדות עם בן משפחה שאינו מודע למצבו היא מאתגרת מאוד זכרו שאנחנו כאן בעמותת מְלַבֵּב כדי לתמוך ולייעץ לכל אורך הדרך.

כתבה:

מאיה הכט, נוירופסיכולוגית שיקומית בהתמחות, מְלַבֵּב לקהילה

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו לקבלת עדכונים ומידע מקצועי!